Sunday, January 12, 2020

Pokok Kunyit Segar Kembali Menggunakan Baja Roti

Assalamualaikum and hello semua. 

Sajelah nak share, pokok kunyit I berdaun cantik akhirnya. Setelah mendapat tips baja roti dari kak lin, kita balik dan cuba apply. Alhamdulillah dalam seminggu dua minggu ni nampak lah hasilnya. Hasil dari sembang panjang bersama kak lyn, adalah juga hasilnya. Kikiki



Hah tu dia. Daun yang paling depan tu mekar elok. Daun yang belakang tu berlobang-lobang sebab masa tu I belum dapat hidayah lagi untuk menjaga tanaman. Alhamdulillah, hidayah tu sampai jugak. hihihi. 

Semoga sis terus istiqomah untuk menjaga tanaman, tangan yang panas ni dipercayai boleh sejuk la. Banyak-banyak ler istighfar. Sekarang I percaya, bukan tangan sejuk atau panas yang menentukan hidup matinya pokok yang ditanam, tetapi sebanyak mana usaha yang kita letak untuk bagi tanaman tu hidup. Kalau dia ditakdirkan mati juga, takde rezeki lah ye. Kita cuba lagi, jangan putus asa. 

Kak Lyn ajar guna baja roti. Peram roti dalam air selama lebih kurang seminggu atau 3-4 hari pun boleh dah. Tapi selang 2 hari tu, buka lah penutup botol supaya gas dapat dilepaskan. Jangan macam I, terlupa nak buka penutup botol, bukan je dia tendang penutup botol tu, tapi 'harum' semerbak rumah den dibuatnya. Siap ada kesan dekat ceiling punya berkuasa letupan gas baja roti ni. Hahaha

Dah peram tu, ambik air rendaman roti tadi kemudian masuk dalam botol spray dan campurlah air. Pastu spray la ke tanaman tuan puan sekalian. InshaAllah ada lah hasilnya tu. 

Selamat mencuba. 

Tak sabar nak tanam macam-macam. haha. 
.
.
.

Sekian dulu dari kak eL. 



No comments:

Post a Comment